امروز جمعه 31 فروردین 1403 http://bgovaresh.cloob24.com
0

بالون معده تقریبا از حدود 30سال پیش در اکثر کشورهای دنیا برای بیمارانی که اضافه وزن دارند ولی به رژیم غذایی و ورزش پاسخ نمی‌دهند، انجام می‌شود.

عمل بالن معده

کاری که بالون معده انجام می‏دهد این است که دوسوم از حجم معده را کاهش داده و باعث می‌شود بیمار کمتر احساس گرسنگی کند و با خوردن مقدار کمتری از غذا نسبت به گذشته سیر شود.

البته برای کاهش وزن مطلوب نیاز است که از رژیم غذایی کم‌کالری تبعیت شود. عمل کردن به توصیه‌های پزشک در طول مدتی که بالون داخل معده است یکی دیگر از وظایف مهمی است که می‌تواند روی نتیجه‌بخش بودن بالون تاثیر بسزاریی داشته باشد. در کلیه کشورهای دنیا مثل اروپا، استرالیا، کانادا و آسیا این روش مورد تایید قرار گرفته و تنها کشور آمریکا این روش را تا دو سال پیش مورد تایید قرار نداده بود که از جولای سال2015 این روش هم در کشور آمریکا به عنوان یک روش کم‌خطر برای بیماران چاق مورد تایید قرار گرفت.

چه افرادی کاندیدای مناسب بالون معده هستند؟

بیمارانی که دچار BMI بالای30 هستند یعنی نسبت قد و وزن‌شان طبق یک فرمول بالای30 قرار می‌گیرد و با رژیم غذایی و ورزش وزن‌شان کاهش پیدا نمی‌کند، کاندیدای مناسبی برای بالون معده هستند. غیر از بالون معده یکسری روش‌های جراحی هم برای کاهش اشتها یا کم کردن حجم معده وجود دارد که معمولا برای افراد خیلی چاق یعنی کسانی که BMI بالای40 دارند مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین خیلی از افراد به‌خاطر عوارضی که ممکن است جراحی به همراه داشته باشد زیربار عمل برای کاهش وزن نمی‌روند یا افرادی هستند که با ورزش و رژیم‌های غذایی متنوع قادر به کاهش وزن‌شان نیستند،می‌توانند برای گذاشتن بالون معده کاندیدای مناسبی باشند. بالون معده روشی است که نیاز به جراحی ندارد و به‌صورت سرپایی و از طریق آندوسکوپی و با یک حالت خواب و بدون درد برای بیمار گذاشته می‌شود و بیمار بعد از مختصری ماندن در کلینیک مرخص می‌شود و می‌تواند به منزل بازگردد.

بالون معده چه تفاوتی با حلقه معده دارد؟

بالون معده یک روش منحصر به فرد است که فقط توسط متخصص گوارش و کبد از طریق آندوسکوپی انجام می‌شود. درحالی که عمل‌های دیگری که برای چاقی وجود دارند مثل حلقه معده، اسلیو یا بای، نیاز به عمل جراحی و بستری در بیمارستان دارند و معمولا توسط جراحان چاقی قابل انجام است.

کسانی که مشکل معدوی داشته باشند قبل از انجام بالون معده می‌توانند کاندیدای مناسبی برای بالن معده باشند؟

قبل از هر اقدامی اول یک آندوسکوپی برای بیمار انجام می‌دهیم، اگر بیماری دارای زخم معده، زخم اثنی‌عشر یا مشکلات جدی در مری، معده و اثنی‌عشر نباشد بالون را برای بیمار داخل معده تعبیه می‌کنیم.

چه مدت بعد ازبالون معده فرد نتیجه لاغری‌اش را مشاهده می‌کند؟

به محض اینکه بالون وارد معده بیمار شود، اشتهای بیمار کم می‌شود. این بالون‌ها انواع مختلفی دارند گاهی 6ماه و بعضی از انواع جدید یک سال داخل معده می‌مانند. انواع جدید بالون‌ها یک‌ساله هستند که مربوط به یک کارخانه در ایالات‌متحده است. این دسته از بالن‌ها قابل تنظیم هستند یعنی بیماران بعد از یک مدت اگر احساس کنند وزن‌شان ثابت مانده و کاهش وزن مناسبی نداشته‌اند، می‌توانند مراجعه کنند و با کمک آندوسکوپی حجم بالون داخل معده‌شان را افزایش دهند.

آیا بالون معده عوارضی هم به همراه دارد؟

عوارض شایع بالون معده که معمولا در بالون‌هایی که قابل تنظیم نیستند، دیده می‌شود درد و حالت تهوع در روزهای ابتدایی است. البته به این دلیل که حجمی از معده توسط یک جسمی پر شده است و تا معده به آن حجم عادت کند فرد دچار درد و حالت تهوع می‌شود. این حالت‌ها معمولا بین دو تا چهار روز ممکن است وجود داشته باشند و نهایتا یک هفته با مصرف داروهای مناسب برطرف می‌شوند. البته بالن معده ممکن است عوارض بسیار نادری هم بروز بدهد مثل امکان زخم معده، سوراخ شدن معده یا انسداد روده که با مراجعه مرتب به پزشک معالج و مصرف داروهای مناسب احتمال بروز این عوارض بسیار پایین است.

بعد از عمل چه مراقبت‌هایی باید انجام دهند؟

توصیه من این است بعد از قرار گرفتن بالون در معده، حتما مراجعات مرتب به پزشک معالج داشته باشند. لاغر شدن با بالون دارای یکسری نکات ظریفی است که ممکن است بیماران از آن بی‌اطلاع باشند. اما در ویزیت‌ها و مراجعات بعدی و راهنمایی‌های پزشک گوارش همچنین متخصص تغذیه، قطعا نتیجه مطلوب‌تری خواهند گرفت.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه